رئیس اداره آموزش و پرورش مهریز در دومین جشنواره رنگین کمان نوروز در مهریز گفت: عید نوروز بهترین فرصت برای تحول و دگرگونی درونی و اصلاح امور معنوی انسان است.

به گزارش خبرنگار یزدفردا " رئیس اداره آموزش و پرورش مهریز در دومین جشنواره رنگین کمان نوروز در مهریز با تبریک فرا رسیدن عید نوروز این عید سعید را فرصت مناسبی برای اصلاح امور درونی و روحی انسان عنوان نمود و گفت: تحویل سال جدید که با تحول در عالم طبیعت همراه است فرصتی را فراهم می آورد تا انسان با استعانت از خداوند مهربان به تحول و دگرگونی درونی و اصلاح امور معنوی خود بپردازد.

حسن حاضری با قرائت دعای سال تحویل گفت: ما با خواندن این دعای شریف در زمان تحویل سال و بر سر سفره ای که بزرگ‌ترین ارزش و تقدس و اهمیتش وجود كامل‌ترین كتاب بشریت «قرآن كریم» است از خداوند متعال درخواست می‌كنیم كه در حال و وضعیت روحی و روانی و نفسانی ما، تحول و دگرگونی ایجاد نماید.

وی افزود: عید نوروز که یك رخداد باستانی و دارای قدمت طولانی در فرهنگ و تمدن ایران است، در حقیقت یك واقعه‌ی زیبای معنوی و روحانی است كه ریشه در تعالیم اسلامی و دینی مسلمانان داردواین مراسم آئینی و تاریخی و عجین شده با دین مبین اسلام دارای ارزش‌های متعددی است که همگان به ویژه دانش آموزان باید آنها را سرلوحه امور خود قرار دهند.

حاضری " اصل نظافت و خانه تكانی را از برنامه ها و ارزشهای عید سعید نوروز ذکر نمود و گفت: مسلمانان با توجه به این اصل مهم که بیشتر به خانه تكانی دل و زدودن صفحه آن از گناه و معصیت و صیقل دادن آن به نور الهی اشاره دارد، دل و قلوب خود را جهت پذیرش دستورات و تعالیم دین مبین اسلام آماده می کنند.

وی همچنین هدیه و عیدی دادن را که در ایام عید نوروز مرسوم است برگرفته از سنت حسنه‌ ی نبوی (ص) دانست و گفت: پیامبر عظیم الشان اسلام به دادن هدیه به افراد توجه فراوان داشتند و ما با دادن هدیه و عیدی در ایام عید به ویژه عید نوروز در راستای احیای این سنت حسنه ی پیامبر اکرم(ص) گام بر می داریم.

رئیس اداره آموزش و پرورش مهریز در پایان با تقدیر از نوآوری و شیوه های جالب دانش آموزان آموزشگاه نمونه دکتر احمد زارعزاده در برپایی سفره های متنوع هفت سین، برگزاری این جشنواره را حرکتی ابتکاری، نو و فراتر از شهرستان و استان ذکر نمود و از مدیریت آموزشگاه و دست اندرکاران نمایشگاه قدردانی نمود.

مدیر آموزشگاه راهنمایی نمونه دکتر احمد زارعزاده هم در این نمایشگاه با بیان گزارشی از روند برگزاری این جشنواره یادآوری سنتهای گذشته و تلاش در جهت زنده نگه داشتن سنت های در حال فراموش لحظه تحویل سال و نوروز و یادآوری آنها به دانش آموزان را از اهداف برگزاری این طرح ذکر نمود.

بمانعلی شفیعی فراهم نمودن لحظاتی خوش برای دانش آموزان در کنار پدر بزرگها و مادر بزرگهای خود و استفاده از تجارب ارزنده آنها را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره عنوان نمود و افزود: خروجی این طرح ابتکاری که برای دومین سال برگزار می شود در نهایت به صورت مکتوب و عملی خواهد بود که می توان از آن به عنوان میراث ماندگار فرهنگی استفاده کرد.


وی از همکاری ریاست ، معاونت پرورشی و تربیت بدنی اداره آموزش و پرورش ، اداره میراث فرهنگی، اداره منابع طبیعی مهریز قدردانی نمود و ابراز امیدواری نمود این جشنواره در سالهای آینده با مشارکت تمامی دانش آموزان آموزشگاههای شهرستان و به صورت استانی برگزار شود.

گفتنی است در این جشنواره که در باغ تاریخی پهلوان پور مهریز برگزار شد دانش آموزان با برپایی سفره های متعدد و متنوع هفت سین و با بهره گیری از راهنمایی و تجارب ارزنده پدربزرگ و مادر بزرگهای خود به استقبال سال 1390 رفتند.


اجرای سرود و نمایش، برگزاری مسابقه ، قرائت اشعار سنتی با گویش محلی توسط میررغلام مهریزی، اجراء طنز عمونوروز توسط مسلم زارع بیدکی بازیگر توانای مهریزی و اهداء جوایز به گروههای برتر از برنامه های اجراء شده در این جشنواره بود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا